Self defense

I vår träning för självförsvar utgår vi från de filippinska kampsports systemen
Eskrima, Kali, Arnis; de är olika samlingsnamn för filippinsk kampsport (FMA).

Vi tränar försvar med kontringsattacker, balansbrytning, kast, svep, lås och effektiva distraktioner som hjälper oss att kontrollera motståndaren.

Vi tränar med vapen för att lära oss hantera situationer när man blir attackerad med ett vapen, och hur vi kan använda olika vardagsföremål som självförsvarsmedel.
I närkamp kombinerar vi vapenattackerna med lås, kast, slag och sparkar från olika vinklar.

Hos oss kommer du lära dig att hantera;

  • Dirty boxing med sparkar                 (suntukan -panuntukan – sipa)
  • Singel och dubbel pinnar                  (solo – doble baston)
  • Teleskopbatong tekniker                  (panganaw – trankada)
  • Machete och kniv                               (bolo – baraw – espada y daga)
  • Lång stav och spjut                            (bankaw – sibat)
  • Stående och liggande grappling      (mano mano – dumog)

Regelbundet tränar vi sparring med och utan vapen, både soft och fullkontakt, för att testa teknikernas bärighet och verklighetsanknytning.

I våra övningar fokuserar vi på att instinktivt reagera och agera utifrån situationen som uppstår. För att förbättra och förstärka vår timing och reaktion använder vi flöde/flow (rörelse utan avbrott) som grund i vår träning.

Vi välkomnar både nybörjare och erfarna utövare. Vi anpassar varje träningspass efter individens och gruppens nivå, så alla kan lära sig något nytt vid varje träningspass.

 

 

Klicka på schema för aktuella träningsalternativ och priser.

Vi har tillgång till egen kampsportslokal, men besöker gärna era lokaler, eller tränar utomhus när vädret tillåter. Vi hyr även ut träningsvapen och utrustning, se vidare i vår shop